De kersttijd geeft inspiratie voor tal van hartverwarmende reclamecampagnes zoals deze: “A little love” (John Lewis & Waitrose Kerstreclame 2020). Wat me het meest treft is de boodschap van liefde, van vriendelijkheid – die eigenlijk zo goed en nodig is om te horen. Als we, niet alleen met Kerst, maar ook doorheen het hele jaar, nu eens reclame zouden zien en horen… niet over wasproducten, scheerapparaten of digitale gadgets… maar “reclame”, boodschappen over wat er wezenlijk toe doet? Liefde, zorg voor elkaar, vriendelijkheid? Dat ‘”in de kijker zetten”, en doorgeven, is op zich al meer dan de moeite waard.
Ik vind dat dit filmpje daarin slaagt, zonder melig te worden. Het preekt niet met mooie woorden. Het toont hoe liefde en vriendelijkheid zich uitdrukt. In heel eenvoudige dagdagelijkse daden. Dingen die we kunnen herkennen, die we zelf ook kunnen. Is dat niet een boodschap die het waard is om te verspreiden?
Artistiek vind ik het ook bijzonder knap gedaan hoe de boodschap verder gaat, de liefde verdergaat, het verhaal verder gaat terwijl het perspectief én de stijl steeds wisselt. We zien animatiefiguren in klei, echte personen, animatiefiguren in 3D, getekende figuren, illustraties met viltstift… Zo boeiend dat er niet voor één aanpak is gekozen maar dat alles, hoe verschillend ook, in elkaar past en verder vloeit…